Praksisuniverset

Undervisningsinspiration - Når idéer bliver til praksis

Vi skal skabe undervisning der aktiverer børn og unge og møder dem der hvor de er, med ny viden og faglige forvetninger

Velkommen til praksisuniverset på Skolen på Hovedet.
Her kan I se de forskellige forløb og aktiviteter, der bliver nørdet frem hen ad vejen.

Dyk endelig ned I det, og har I spørgsmål så skriv på instagram @skolenpaahovedet eller send en mail til kontakt@skolenpaahovedet.dk

Natur og Æstetik

Billede taget med smartphone – elevproduktion

Når vi arbejder med Vild med Vilje, kan der godt være lidt langt i mål for flere af udskolingseleverne. Selvom de kan være super engagerede i debatten om en bedre verden, så går gassen af ballonen når det handler om at stå i regnvejr og så vilde frø, hvis output først kommer daldrende engang til foråret.

Derfor besluttede jeg at eksperimentere med at lave et værksted til 8. årgang, der kombinerer teknologi, natur og æstetik.

Grundlæggende består værkstedet af tre elementer:

1. Plantebestemmelse (via app.)
  2. Fototeknik (med smartphone)
  3. Digital klippeklistre (endeligt produkt

Strukturen for forløbet var ret simpel – men da jeg ikke er i stand til at gentage slavisk det samme, dag efter dag, kan rækkefølgen variere.
Et grundprincip er “Ingen lange enetaler” og derfor er strukturen for dagen bygget op af ultra korte instruktutioner, og herefter skal eleverne arbejde med værktøjerne i praksis.

Elementerne, der naturligvis kan kombineres på mange måder, er således:

Oplægget har jeg lavet i powerpoint, med egne billeder som eksempler på den teknik der skal bruges.
Herunder finder I det, men husk nu ikke at lave det som ét langt foredrag, lad eleverne prøve hver enkelt funktion.

OBS: Elever der har iphones skal istedet for Google Lense downloade google foto – her vælger de det billede de vil søge på, inde i appen, og trykker på Lense logoet nederst.

Elevproduktionerne kan tage sig ud på mange måder – jeg havde lavet en fast skabelon i powerpoint, som eleverne så selv lavede deres egne udgaver af i word – det kan de sagtens

Et af elevprodukterne faldt således ud: